Підставою для притягнення винних осіб у порушенні вимог лісового законодавства до адміністративної відповідальності є відповідне адміністративне правопорушення (проступок), передбачене Кодексом про адміністративні правопорушення України.
Усі адміністративні правопорушення у цій сфері поділяють на кілька груп. До першої групи належать проступки, спрямовані на порушення права державної власності на ліси:
– Порушення права державної власності на ліси (ст. 49);
– Незаконне використання земель державного лісового фонду (ст. 63);
– Порушення встановленого порядку використання лісосічного фонду, заготівлі і вивезення деревини, заготівлі живиці (ст. 64);
– Незаконна порубка, пошкодження та знищення лісових культур і молодняка (ст. 65).
До другої групи належать:
– Знищення або пошкодження полезахисних лісових смуг, захисних лісових насаджень (ст. 65-1); – знищення або пошкодження підросту в лісах (ст. 66);
– Порушення вимог пожежної безпеки в лісах (ст. 77);
– Самовільне випалювання рослинності або її залишків (ст. 77-1).
Третю групу становлять порушення правил використання лісових ресурсів:
-Здійснення лісових користувань не у відповідності з метою або вимогами, передбаченими в лісорубному квитку (ордері) або лісовому квитку (ст. 67);
– Пошкодження сінокосів і пасовищних угідь на землях державного лісового фонду (ст. 69);
– Самовільне сінокосіння і пасіння худоби, самовільне збирання дикорослих плодів, горіхів, грибів, ягід (ст. 70);
– Пошкодження лісу стічними водами, хімічними речовинами, нафтою і нафтопродуктами, шкідливими викидами, відходами і покидьками (ст. 72);
– засмічення лісів відходами (ст. 73).
На винних у порушенні лісового законодавства осіб за зазначені правопорушення накладаються такі види адміністративних стягнень: штрафи, конфіскація незаконно добутого, об’єктів, знарядь і засобів вчинення правопорушення або без такої. Притягати до адміністративної відповідальності та накладати адміністративні стягнення за лісопорушення уповноважені органи лісового господарства та органи спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади у галузі екології та природних ресурсів. Цивільно-правова відповідальність за порушення лісового законодавства є важливим засобом захисту гарантованого Конституцією України права громадян на безпечне довкілля, а також суспільних відносин у сфері охорони й відтворення навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини.